Jeść albo nie jeść

Jeść albo nie jeść oto jest pytanie?

Tak, z tym problemem spotykają się wszyscy, którzy rano biegają lub trenują. Zjeść przed treningiem czy po? O tym problemie przypomniał mi artykuł w Runner’s World (nr 3 z 2014 roku) “Bieg na czczo” Mariusza Kruczka. Ja najczęściej biegam rano. Lubię z samego rana się ostro zmęczyć, wziąć prysznic i dopiero po tym zjeść lekkie śniadanie.

Od zawsze tak robiłem i od zawsze wszyscy moi trenerzy zwracali mi uwagę, że tak nie powinno się trenować. I jak siebie znam, to tak mi już pozostanie. Po mimo tego postanowiłem przeczytać w/w artykuł oraz poszperać w sieci, aby zobaczyć jak aktualnie na ta kwestię zapatruje się inni. Po przeczytaniu artykułu oraz przejrzeniu kilkunastu rożnych stron dotyczącej tej tematyki z niekrytą satysfakcją stwierdziłem, że nic się w tej kwestii nie zmieniło. Czyli jest tyle samo przeciwników jak i zwolenników, biegania i trenowania na czczo.

I tak Mariusz Kruczek w swoim artykule wskazuje na iż “na pustym baku nie pojedziesz ani daleko , ani szybko” ale jeśli przeprowadzi się odpowiednio trening na czczo, zostanie to potraktowane przez nasz organizm jako jeszcze cięższy trening i nauczy go lepiej spalać węglowodany. Autor podaje także ciekawe informację jak dzięki takiemu podejściu do treningu zwiększyć swoją wytrzymałość. Inni zwolennicy tej formy biegania wskazują na szybszy proces spalania tkanki tłuszczowej.

Po drugiej stronie znawcy i specjaliści wskazuję na to, że po nocy organizm jest wyjałowiony przez co się szybciej męczy i zamiast spalać tłuszcz będzie spalał białko. Dodatkowo takie osłabienie będzie powodować, iż trening będzie nieefektywny a przy zbyt dużym przeciążeniu możemy mieć zawroty głowy czy też może dojść do omdlenia.

Przyglądając się tym informacjom, wspieranym po obu stronach fachowymi stwierdzeniami oraz teoriami i badaniami, nie pozostaje mi nic innego jak przypomnieć wszystkim, że przede wszystkim należy kierować się rozsądkiem i umiarem. A prawda jak zwykle leży gdzieś po środku. Dla tego znając zarówno możliwości swojego organizmu oraz cel jaki chcemy osiągnąć poprzez bieganie lub trening, powinniśmy uprawiać sport zarówno na czczo jak i po jedzeniu. Dobierając sobie odpowiednio stosunek pomiędzy jedną i drugą formą treningu.

Posted in Odżywianie i suplementacja and tagged , , .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *